Tävling i samarbete med Whiteaway.se



Kommentarer
» emelie

jag är med och tävlar & min favroriträtt är min kyckling med mangochutneysås & orangepaprika som jag serverar med råris & broccoli.

[recept; man lägger strimmlad kyckling i en form, vispar ihop grädde, vitlök, mango chutney, sambal oleqe & paprikan till en tjockare smet. häller det över kycklingen & toppar med riven mozarella. skjuts in i ugnen i cirka 25.30 minuter.] den är bra och smidig för den görs i en enda form (förutom riset då.) OCH den är så underbart god för det ger lite extra sting en kall höstdag + att den gör min sambo extra glad för det är hans favoriträtt..



önskar mig själv lycka till :)

» Hang

Min favoriträtt är pasta med pestokyckling!

Superenkelt, älskar rätter som man bara skjutsar in i ugnen. Måste dock slösa mina pengar på köpepesto eftersom jag är (fattig)student och inte äger någon mixer!



Antar att du vet hur det känns haha :-)

2011-10-19 @ 10:36:18
» sara

jag är gärna med och tävlar om jag får :)



min favoriträtt, hm, jag älskar massa saker. men rödbetor+getost+valnötter<3 <3 men även pasta+pesto.. älskar de smakerna, de lixom gifter sig. så jag måste välja två favoriträtter. :)

2011-10-19 @ 11:00:45
URL:
http://misssteinholtz.blogg.se/

» Sandra

Min favoriträtt är helt klart kålpudding. Husmanskost är många gånger lite underskattat i dagens läge då det gärna blir mycket tacos, hamburgare och pizza sådant som går snabbt helt enkelt;).Kålpuddingen ska innehålla massa kål stekt med sirap och soya och sen så ska det hela serveras med potatis, egengjord brunsås, broccoli och lingonsylt. Nom nom nom! Vinner jag så ska lillebror som just flyttat hemifrån få en elvisp:) Då de är lite magert med köksartiklar hos han, typiskt ungkarlslya;)!

2011-10-19 @ 11:01:10
URL:
http://saaka.blogg.se/

» Louise Arvidsson

Min favoritmat är potatis- och purjolöksoppa m hemvanas bröd, för att det är den enda maträtt min pojkvän kan laga och han gör den gourmet-bra!

2011-10-19 @ 12:25:33
URL:
http://cyrrufutta.blogg.se/

» Nimmi Dahlberg

Min favoriträtt och kommer troligtvis alltid vara kyckling,ris och currysås. Den framkallar minnen från mitt dagis på 80-talet då jag iakttog kokerskan Pia med förtjusning då hon rörde vid grytorna och alltid (som jag romantiserar det) lagade mat från grunden och med kärlek till oss småknattar. Till denna rätt använde hon höns, som var lite småsegt men ack så gott. I mina äldre dagar har rätten "avancerat" till att jag använder kyckling istället för höns men det framkallar fortfarande glada matminnen med Pia.

2011-10-19 @ 12:27:32
» Maria

Min favoriträtt är paj men inte vilken paj som helst utan minbästafavoritpaj! Jag gör den på ganska mycket grahamsmjöl och mycket smör så får den otroligt god smak och blir sådär underbart krispig. I brukar jag variera mig men oftast blir det en köttfärspaj med tacosmak. I med en massa grönsaker, på med creme fraschie-täcke och över det smarrig ost. In i ugnen och sedan njut :)

2011-10-19 @ 14:27:25
URL:
http://mariaeleonor.blogg.se/

» Elin Ö

Tack! :)

På BikBok är de inköpta. Helt sjukt bekväma och snygga :)

2011-10-19 @ 15:05:34
URL:
http://elinkaroline.blogg.se/

» Sofia

Min favoriträtt är norrländsk palt.

Jag kommer från en liten by som heter Rosvik och ligger i Norrbotten. När jag växte upp var det tradition att äta palt om söndagarna under vintern. Jag bor nu i Göteborg, men varje gång jag åker upp och hälsar på min familj så lagar vi palt.

Jag tycker att rätten är galet god, och den för dessutom med sig en väldans massa härliga minnen. Att äta palt tillsammans med hela min familj gör mig inget mindre än lycklig!

2011-10-19 @ 15:56:21
» Cornelia

Min favorit rätt är köttfärs fylld squash toppas med ost och en stor sallad till.

Detta är en billig maträtt som fungerar utmärkt för en student som mig. Den fungerar för alla, vegetarian som köttätare och är även nyttig. Den går snabb att göra och mycket av tiden Spenderas i ugenen så då kan man även göra annat så länge. Och det bästa av allt är att det är så jäkla gott och fungerar båda som vardagsmat som till att bjuda på till helgen. Perfekt när som och till vem som :)

2011-10-19 @ 18:38:59
» Emily

Du vet vad min favoriträtt är ;) Just det: BLODPUDDING! Ända sedan jag var liten hade denna äckelrätt varit som höljd i ett vitt skimmer. Alla andra barn hatade alltid blodpudding, medan jag åt som en gris. Med rårivna morötter och lingonsylt kan det förgylla en hel dag och jag skulle gärna se det som min sista måltid. Och blodpudding är ju nyttigt sägs det, så det är väl en utmärkt anledning om någon ;)

2011-10-19 @ 18:42:29
URL:
http://imcookiedough.webblogg.se/

» Sophie

Min favomaträtt är kyckling med jordnötssås och nudlar.. en typisk thairätt som man kan köpa i närmaste thaikiosk MEN dock så god att göra hemma.. jag är helt såld på denna fantastiska maträtt, salt kyckling möter söt sås möter milda nudlar.. helt perfekt!

(har recept och delar såklart med mig av det om jag vinner ;))

2011-10-19 @ 19:38:32
» Sandy

Min favoriträtt är grillad kycklinglårfilé med lite grillkrydda på med en paprika sås gjord på creme fraiche, lök, vitlök, paprika, grönsaksbuljong och salt och peppar (ska tillagas i en liten kastrull och sedan mixas). Detta serveras med pasta av valfri sort. Denna maträtten passar både till sommaren som till vintern och är väldigt lättlagad!

2011-10-19 @ 21:12:57
» SAn

Vad kul med tävling :).



Detta är ju egentligen jättesvårt då jag ÄLSKAR mat, men måste jag välja så är nog min favoriträtt Massaman curry. Sötpotatis, kyckling, curry och en massa goda kryddor - det går lixom inte att inte gilla! :).



KRAM!

2011-10-19 @ 21:21:35
URL:
http://iamsan.se

» Malin

Min favoriträtt är lax med en kräm gjort av färskost och pepparot på. Som man sedan gratinerar i ugnen:) Till detta äter jag gärna en ugnsstekt medelhavsblandning gjort av: potatis, zuccini, aburgin, cocktail tomater och paprika. Detta blir supersmarrigt, jag lovar!:)

2011-10-19 @ 21:31:21
» Emma

Hej!

Min favoriträtt är lax som är toppad med fetaost och soltorkade tomater och inlindad i serranoskinka. Den serverar jag med fetaoströra, rotfrukter i ugn och sallad på mozzarella, rödlök och tomater. SJUKT gott och allt bara smälter i munnen, mums!

2011-10-19 @ 22:04:30
» erika

Min favoriträtt måste vara min mammas lasange. Det är väldigt enkel att göra, men det är liksom att vi har ätit den sen vi var små som gör den så speciell. Den är sammankopplad med minnen. Men smaklökarna blir nöjda dom med;)

2011-10-19 @ 23:29:35
URL:
http://ouppie.blogg.se/

» Elin Ö

BikBok är skitbra! :)

2011-10-20 @ 00:34:09
URL:
http://elinkaroline.blogg.se/

» josefine

Min favorit just nu är helt klart Laksa med kyckling. Det är en thailändsk soppa som är ganska så kryddstark, men känns väldigt fräsch med sin lime i. För att få den ännu fräschare så brukar jag lägga i färska spenatblad. Delicious! Dessutom är soppan en bra bjudrätt då den kan förberedas flera timmar i förväg. Det är ett hett tips nu i våra kalla höst och vinter månader!

2011-10-20 @ 10:02:08
» Erika - Bakglädje

Jag vill vara med och tävla.

Min mailadress: [email protected]

Min favoriträtt är rödbetsgratäng och den känns lite "exotisk" eftersom vi bara äter den på hösten när det är rotfrukternas tid. Rödbetsgratängen har ett täcke av keso, creme fraiche, ost och purolök blandat med riven pepparrot. Rödbetor och pepparrot smakar så gott.

Håller tummar och tår

2011-10-20 @ 10:17:14
URL:
http://bakgladje.blogspot.com

» Kattis

Min absoluta favoriträtt är kryddig kyckling med passionsyoghurt. Smakerna i den rätten gör mig så himla glad! Första gången jag åt den var med min underbara pojkvän och varje gång jag äter den här rätten nu så tänker jag på honom, kanske låter lite knäppt men om han var en maträtt så skulle han vara den här ;D

Kycklingen kryddas med spiskummin, koriander och ingefära och yoghurten görs genom att helt enkelt blanda matyoghurt och innehållet ur 2 passionsfrukter. Perfekt smakbalans och såå himla gott!! jag måste laga den i helgen :)

2011-10-20 @ 11:51:59
» Sofia

Min favorit är Lasange. Min egen hemmagjorda. Den ska vara gjord på riktigt god köttfärssås som ska ha stått och puttrat i flera timmar. Obligatoriska ingredienser är rött vin, morötter, lagerblad och riktigt god tomatsås!

2011-10-20 @ 11:54:45
» Elin

Åhw. va lätt men SVÅRT! :P

Jag ska vara iite discusting och säga att.. en av mina favoriträtter (om det ens klassas som en riktig rätt!), är Spenat och ost dip med nachochips som man kan köpa på TGIF i New York.

Rätten är min favvis för att den innehåller OST (ostälskare tillöverdrift), och för att jag tokälskar nachos.

Sedan så "betyder" rätten något för mig.. jag åt den tillsammans med två tjejer som blivit vänner för livet. Efter att ha varit bosatt i new York i två veckor så åt vi detta, och jag blir glad av bara tanken. Äta världens godaste förrätt på TGIF mitt på Manhattan, i ärldens bästa stad NEW YORK, med världens bästa tjejer. :)

2011-10-20 @ 13:17:18
URL:
http://elinomi.blogg.se/

» carolina

Jag älskar hemmagjord pizza! Vi brukar gå till en italiensk matbutik, köpa sjukt billig mozzarella i mängder och bara ösa på, hehe. Ju mer ost desto godare. Dessutom har vi provat att ha i lite durumvetemjöl, blir jättegod pizzabotten.

Andra "måste" toppingar är pesto, ruccolla, och kyckling!

Pizzasallad köper vi dock från pizzerian på hörnet,haha.

2011-10-20 @ 13:30:20
URL:
http://acarolinas.blogg.se/

» Johanna s

Hej en av mina favoritbloggare:-)

Vådligt svårt att välja en favoriträtt när mat är så otrooooligt gott, men en rätt som jag har enorm förkärlek till är ceasarsallad. Detta berör självklart på den ypperliga dressingen som jag kan äta med sked:D dock är det viktigt att dressingen är gjord på rödvinsvinäger och med mycket parmesan, både i dressingen och på själva salladen, kyclingen ska vara saftig och krutongerna knapriga!! Muuums!



Håller just på att kika på en mixerstav så då kändes det extra kul att tävla:)



Kram Johanna

2011-10-20 @ 14:57:51
» MIka

sv: vad kör du för styrka hemma då? :D

2011-10-20 @ 18:00:10
URL:
http://somethingaboutcats.blogg.se/

» Sandra

Kom på att jag aldrig lämnade min e-mail. Tokigt;)

2011-10-20 @ 21:43:36
URL:
http://saaka.blogg.se/

» Tina

Min absoluta favoriträtt (förutom blodpudding!) är stekt kyckling med pastasnäckor (det måste vara snäckor) som man blandar ihop med jordens godaste tomat, basilika och soltorkade tomatersås!



stek kyckling, lägg åt sidan.



sätt på pastavatten. salta.



smält 1 pkt philadelfia i en kastrull med en halv dl mjölk.



skär dom soltorkade tomaterna som ligger i olja i bitar och blanda ner i philadelfian.



hacka en (eller hacka en halv) kruka färsk basilika och blanda ner det i kastrullen,



det ska sjuda på svag värme ett litet tag, så att alla smaker hinner gifta sig riktigt ordenligt med varandra.



salt och peppar.



halvera sen en halv kartong med körsbärstomater och lägg dom också i kastrullen den sista stunden. dom ska bli varma och lite mjuka.



häll såsen över pastan och servera med den stekta kycklingen.



Klart!



drick julmust, påskmust eller rosé till. den här rätten fungerar året runt:)



Hare & Kanin! /Tina

2011-10-22 @ 00:34:48
» Sara

Min favoriträtt är blodpudding med hemgjord lingonsylt och majs. Det som gör denna rätt så fruktansvärt bra är att den är extremt snabblagad (skiva blodpudding och stek, på 10 min är middagen klar) väldigt billig och såklart supergod!

2011-10-22 @ 13:11:09
» Hannah

Min favoriträtt är lasagne! Jag har alltid tyckt att det är fantastiskt gott i alla varianter; hemmagjord, köpt, cafévariant eller skolmat. Godast är såklart riktigt krämig hemmagjord, med god kryddig köttfärs (gärna chili och vitlök), krämig bechamelsås (men inte överdivet mycket av denna)och, bäst av allt, ett krispigt osttäcke ovanpå! God snabbvariant är lasagnette då man bryter sönder pastaplattorna och blandar ihop allt i en form, minst lika gott!

2011-10-22 @ 18:32:44
» Anna

Min favoriträtt är sushi! Att doppa en maki i soja med wasabi på är lyx för mig.. Att kunna variera maträtten med olika grönsaker, fisk, tofu, ägg. Det är definitivt något som växt på mig, som jag nu inte kan tänka mig att leva utan.. hihi. Tur det, eftersom att det är en väldigt nyttig rätt med, innehåller ju livsviktiga omega-3 b.la:) Får en att må bra! Love sushi!!!

2011-10-23 @ 23:25:27
» Monika Gustavsson

Min favoriträtt är bakad potatis med tonfiskröra. Röran är så god att det är löjligt. Här kommer den: creme fraiche, philadelhia,majonnäs, peppar, salt, curry (mycket), paprikapulver, tärnat äpple, finhackad rödlök och tonfisk. Blanda dessa och njut i bakad potatis!



vh

Mamma Monika

2011-10-24 @ 09:21:57
» Nilla

Min favoriträtt är en koreansk gillrätt, samgyopsal, som tillagas över en liten gasgrill på bordet man sitter vid. Man får kött, sallad, ris och grönsaker och sen sitter man med gott sällskap tills all mat är slut. Några av de bästa tiderna i mitt liv har varit under en sån middag, med vänner i Korea som jag tyvärr inte längre ser varje dag.

2011-10-25 @ 12:25:30
» Vic

Hoho, svår fråga tycker jag!

Allt är gott , men vad är extra gott hmm...

Jag känner att min favoritmat är faktiskt något så simpelt som bakpotatis med massa smör och salt och kräftstjärtar i vitlök vid sidan om, muuumsigt!

2011-10-25 @ 16:12:09
URL:
http://Sugarvictim.wordpress.com

» Jannica

Sen jag flyttade upp till norrland är min favoriträtt köttsoppa (gärna kött från egen jakt). Det ska vara mycket rotfrukter i och självklart massvis med god klimp!

2011-10-27 @ 19:04:09
URL:
http://www.lagerhult.se

» Josefin

Hej:) min favoriträtt är hamburgare och pommes! Då menar jag inte donken, utan äkta vara! Hemmagjord hamburgare med extra lök i smeten. Krispig sallad med körsbärstomater och skivad gurka..en klick ketchup med en touch av peppar. Pommesen är simpelt klyftade potatisen marinerade med solrosolja och örter (tex basilika). Blev otroligt hungrig nuu!! / Josefin mail: [email protected]

2011-10-28 @ 13:22:49
URL:
http://justejosses.blogg.se/

» mari

Min favoriträtt är faktiskt ett recept jag tagit ifrån dig, lax med honungsdressing och chilisås (istället för senap) och purjolök i! Första gången jag gav mig på det receptet tänkte jag att det skulle misslyckas och jag blev lite skeptisk till honungen men efter första tuggan var jag fast! Honung i matlagning är nog det bästa som har hänt mig haha! Jag brukar inte äta fisk alls men nu gör jag det oftare, särkilt när det är extra pris på lax ;)

2011-10-28 @ 18:15:00
URL:
http://flumskap.blogg.se/

» Anna L

Min favoriträtt är sushi - det som är bäst med det är att det är nyttigt och man blir så där lagom härligt mätt av det.

2011-10-30 @ 10:05:55
» Malin K

Det där med favoriträtt är ju något som är jättesvårt. Men något som verkligen är jättegott och som jag inte äter ofta för att det tar sin lilla tid att göra. Det är canelloni con pollo, pastarör som fylls med kycklingröra. I maträtten är det fyra sorters ostar och det göra hela maträtten så mycket bättre! Det är helt enkelt ostarna som gör den så bra och att det känns lite lyxigt att äta det!

2011-10-31 @ 20:45:33
» Alban

Listan på favoriter är lång, men just nu skulle jag utan tvekan helst äta en egengjord clubsandwich med avokado och honungsdressing.

2011-10-31 @ 20:54:46
» Helena

Min favoriträtt är fylda pitabröd, favorit fyllningen är kyckling, bacon och avocadoröra. Mums!

2011-11-02 @ 13:32:39
» Matskafferiet

Har många favoriträtter men en riktig god paella är det inte mycket som slår och om man äter den vid en solnedgång i Spanien, hallelujah!

2011-11-02 @ 13:53:52
URL:
http://www.matskafferiet.se

» Karin

Måste ju göra ett försök här också! Min favoriträtt alla kategorier är farmors porterstek med kokt potatis och morötter, sallad, vinbärsgelé och en gudomlig sås gjorde på steksky, öl och mycket annat gott som jag skulle kunna dricka ur ett glas :) Dessutom måste den serveras på hennes porslin, vilket innebär att trots att mamma säkert kan göra den minst lika bra blir det inte samma grej (hon är lite ledsen över det tror jag).

2011-11-02 @ 15:20:41
URL:
http://karinsgodaste.blogg.se/

» Marie

Stekt makrill, med kokt potatis (helst färskpotatis, kokt med mycket salt och dill) och spenatstuvning, detta har varit min favoriträtt sen jag var liten och är min stående födelsedagsmiddag :) Nu hoppas jag på tur ;)

2011-11-02 @ 15:56:53
» Felicia

Jag får nog ta och säga FLYGANDE JAKOB! Så underbart gott. De salta jordnötter med de söta bananer är en underbart god kombination. Krämigt ska det vara, dvs mycket grädde! OCH jasminris till förstås! Min farfar gör den absolut bästa :D

2011-11-02 @ 19:30:20
» Erik

Favoriträtten är utan tvekan hamburgare.

Går att variera i all oändlighet och alla har sin egna tanke på hur den skall smaka!



Min är självklart gjord på egenmald färs, gärna en blend med högrev som majoritet.

Hembakat bröd alt frisco som rostas.

Ost inbakat inuti köttet samt karamelliserad lök, majonnäs och ketchup som tillbehör :)

2011-11-02 @ 23:19:41
URL:
http://livetsfrestelser.blogg.se/


KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

NAMN:
Kom ihåg mig?
E-MAIL:

URL:

KOMMENTAR:


Trackback


Mat och Dryck

RSS 2.0